donderdag 27 maart 2014

Les Beeldende vorming: 'De kleurrijke koe'


Lesfasen model: Beeldende vorming







Voorbereiding *
Materialen: Tamponeerkwasten, gewone kwasten, schorten, kranten voor op de tafels, verf (kleuren: rood, wit, blauw, oranje en zwart), eierdozen, witte stevige vellen A3 formaat, grijze potloden, glazen potjes

Zorg voor een goede opstellingen in de klas, groepjes.
Context
Basisschool groep 6
Basisplan
Koeien schilderen met tamponeer techniek.
Doelen
Lesdoel: Aan het einde van de les hebben de kinderen een kleurrijke koe getamponeerd met de kleuren rood, wit, blauw en oranje.

Beeldend doel: Kinderen maken de kleurrijke koe. Ze mogen daarbij alleen de kleuren rood, wit , blauw en oranje gebruiken.

Technisch doel: Het kunstwerk wordt gemaakt met de schildertechniek: tamponeren.
Receptie
/Oriƫntatie *
Introduceren
Beeldcultuur: We bekijken veel plaatjes van koeien.


Informeren
Beeldbeschouwen
*
Instrueren
Beeldend Probleem: Een koe is normaal gezien natuurlijk zwart,wit oen/of bruin. en nu moeten jullie hem maken met andere kleuren.

Technisch doel: tamponeertechniek aanleren.
Laat de kinderen zien hoe je moet tamponeren. Zeg dat ze niet te veel verf op hun kwast moeten doen. En zachtjes moeten duwen op de kwasten.

Het is de bedoeling dat we de achtergrond gaan schilderen met de tamponeerkwasten, dus de tamponeertechniek. 
Bij het schilderen van de koe en de achtergrond gaan we alleen gebruik maken van de kleuren: rood, wit, blauw en oranje.  En je gebruikt zwarte verf om een lijntje te schilderen om de koe.

Voordat we gaan schilderen gaan jullie eerst de koe met potlood schetsen. Wanneer de schets klaar is laat je deze aan de juf zien. Als de schets goed is krijg je van de juf toestemming om te gaan verven.

Maak duidelijke afspraken met de kinderen over het werken en opruimen. De kinderen mogen zachtjes met elkaar praten, maar niet gaan schreeuwen. Niet door de klas heen lopen met verf. Etc.
Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen

Begeleiden
Werkprocessen

Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing *
Nabespreken
Reflecteren: De kinderen mogen hun koe laten zien en iets vertellen over hun schilderij of over wat ze hebben geleerd.

Kritisch kijken naar hun eigen kunstwerk: Waar ben je tevreden over? Waar ben je minder tevreden over? Wat zou je de volgende keer anders doen?


Beoordelen
Beoordelingscriteria (matrix)








Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden







1 opmerking:

  1. 1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind?
    Wij vinden dat deze les heel goed past bij de belevingswereld van kinderen. Elk kind weet wel wat een koe is en daarnaast zijn koeien in vergelijking met bijvoorbeeld een paard makkelijk te tekenen. Daarnaast kleuren koeien het Nederlandse platteland.

    2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen?
    De inleiding is motiverend. Er worden eerst wat schilderijen getoond van Pieter Diem en daarna worden er vragen over gesteld. Dit zet de kinderen aan tot nadenken over de schilderijen.

    3. Is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
    Niet van toepassing.

    4. Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
    Ja, de kinderen mogen de kleuren rood, wit, blauw en oranje gebruiken om de koe in te kleuren, zij zouden deze kleuren bijvoorbeeld ook kunnen mengen.

    5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
    Ja, zoals wij hierboven al benoemden kleurt een koe het Nederlandse landschap. Een koe is daarnaast makkelijk te tekenen voor kinderen.

    6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
    Ja, op vrijwel elk stukje landschap in Nederland lopen wel koeien rond. In 2007 waren er zo'n 3,7 miljoen koeien in Nederland en dit aantal is alleen nog maar gegroeid. Daarnaast levert een koe voedsel voor de mens, denk aan melk en kaas.

    7. Geef een aantal verbeterpunten/aanvullende suggesties.
    - wij vroegen ons af voor welke groep deze les bedoeld is. Als het een les voor bijvoorbeeld groep 3 is, denken wij dat het omlijnen van de koe met zwarte verf misschien wat lastig zal zijn voor de kinderen.
    - misschien is het leuk om ook meerdere kleuren verf te gebruiken om de koe mee in te kleuren. Maar het gebruik van rood, wit, blauw en oranje past natuurlijk wel helemaal in het thema 'ik hou van Holland'!

    8. Wat is het sterkste onderdeel van de les?
    De techniek die wordt gebruikt om de koe in te kleuren. Het is weer eens wat anders dan schilderen met een normale kwast.

    Wij vinden dit wederom een hele leuke les!

    BeantwoordenVerwijderen