Beeldend Probleem: Een koe is normaal gezien natuurlijk zwart,wit oen/of bruin. en nu moeten jullie hem maken met andere kleuren.
Technisch doel: tamponeertechniek aanleren.
Laat de kinderen zien hoe je moet tamponeren. Zeg dat ze niet te veel
verf op hun kwast moeten doen. En zachtjes moeten duwen op de kwasten.
Het is de bedoeling dat we de achtergrond gaan schilderen met de tamponeerkwasten,
dus de tamponeertechniek.
Bij het schilderen van de koe en de achtergrond gaan we alleen gebruik
maken van de kleuren: rood, wit, blauw en oranje. En je gebruikt zwarte verf om een lijntje te schilderen om
de koe.
Voordat we gaan schilderen gaan jullie eerst de koe met potlood schetsen.
Wanneer de schets klaar is laat je deze aan de juf zien. Als de schets goed
is krijg je van de juf toestemming om te gaan verven.
Maak duidelijke afspraken met de kinderen over het werken en opruimen. De
kinderen mogen zachtjes met elkaar praten, maar niet gaan schreeuwen. Niet
door de klas heen lopen met verf. Etc.
|
1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind?
BeantwoordenVerwijderenWij vinden dat deze les heel goed past bij de belevingswereld van kinderen. Elk kind weet wel wat een koe is en daarnaast zijn koeien in vergelijking met bijvoorbeeld een paard makkelijk te tekenen. Daarnaast kleuren koeien het Nederlandse platteland.
2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen?
De inleiding is motiverend. Er worden eerst wat schilderijen getoond van Pieter Diem en daarna worden er vragen over gesteld. Dit zet de kinderen aan tot nadenken over de schilderijen.
3. Is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
Niet van toepassing.
4. Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
Ja, de kinderen mogen de kleuren rood, wit, blauw en oranje gebruiken om de koe in te kleuren, zij zouden deze kleuren bijvoorbeeld ook kunnen mengen.
5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Ja, zoals wij hierboven al benoemden kleurt een koe het Nederlandse landschap. Een koe is daarnaast makkelijk te tekenen voor kinderen.
6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Ja, op vrijwel elk stukje landschap in Nederland lopen wel koeien rond. In 2007 waren er zo'n 3,7 miljoen koeien in Nederland en dit aantal is alleen nog maar gegroeid. Daarnaast levert een koe voedsel voor de mens, denk aan melk en kaas.
7. Geef een aantal verbeterpunten/aanvullende suggesties.
- wij vroegen ons af voor welke groep deze les bedoeld is. Als het een les voor bijvoorbeeld groep 3 is, denken wij dat het omlijnen van de koe met zwarte verf misschien wat lastig zal zijn voor de kinderen.
- misschien is het leuk om ook meerdere kleuren verf te gebruiken om de koe mee in te kleuren. Maar het gebruik van rood, wit, blauw en oranje past natuurlijk wel helemaal in het thema 'ik hou van Holland'!
8. Wat is het sterkste onderdeel van de les?
De techniek die wordt gebruikt om de koe in te kleuren. Het is weer eens wat anders dan schilderen met een normale kwast.
Wij vinden dit wederom een hele leuke les!